onsdag 18 mars 2020

Vart är vi på väg med sv:Wikipedia WIkidata

pga av en fråga på sv:Wikipedia om hur externa identifierare skall visas i sv:Wikipedia skiver jag ned lite tankar

Lyssnar man på Wikimedia Sverige John finns stora tankar och hela deras ide bygger på att Wikipedia är bra men jag tycker Wikimedia Sverige är väldigt anonyma och visionslösa i sina aktiviteter - rätta mig om jag har fel... 

Lyssnar man på John så pratar han om rörelsen men han och hans kollegor syns knappt på sv:Wikipedia och tycker mig inte heller se konkret vad de verksmål de ställt upp i projektet LIBRISXL blir mer än det man alltid gjort som 
  • att ladda upp lite bilder på Wikicommons
     
  • att LIBRIS bibliotekarier skriver lite wiki artiklar.
Det borde finnas större konkreta tankar där en pusselbit är hur externa Wikidata identifierare skall utvecklas och synas i sv:Wikipedia eller inte synas ...

Jag tycker Wikimedia Sverige bör diskutera hur de ser Wikipedia/Wikidata skall utvecklas ihop med det svenska kulturarvet/museer/arkiv. 

Kommer Wikimedia Sverige att rulla ut 100 Wikibase installationer i Sverige och hur påverkar det infrastrukturer och Wikidata identifierare?!?!?

I mina LOD tester ser jag att Europeana inte får ihop de se blogpost pga 
  • Länkad data är svårt och kräver helt andra komopetenser än att flytta bilder eller kopiera text
  • att Wikidata/Wikipedia inte matchar bra ihop med det som finns i museernas arkiv.

    Wikidata/Wikipedia har ett notabilitet kriteria som känns som det blir att lokala museer utanför Stockholm, Göteborg inte har mycket gemensamt med de personer som beskriv.

    Jag gör en liten test med Länsmuseet i Gävle och de bilder de har och var dessa gubbar/gummor hittas på en kyrkogård i Gävle och mindre än 10 av dessa personer finns i SBL eller SKBL länk Gävle gamla kyrkogård

En vision


Det snygga ekosystemet jag ser framför mig är att
  1. en person finns i Wikidata
  2. Länsmuseet Gävleborg säger att de har bilder av person xxx som är samma som Wikidata Q nummer
  3. Länsmuseet Gävleborg laddar upp sina bilder i Digitalt museum
  4. Från Digitalt museum skickas bilderna via Ksamsök till Europeana där Europeana ser att den refererade personen saknas hos dom och skapar denna person baserad på metadata i WD samt att Europeana uppdaterar Wikidata Europeana Entity (P7704) med det nya agent id dom skapat
  5. Ryska, Spanska, Bulgariska... wikipedia som visar i Auktoritetsdata vad som finns Europeana Entity (P7704) får då en länk till Europeana och kan se de bilder Länsmuseet Gävleborg laddat upp sekunder senare....
efter gårdagens misslyckade driftsättning hos Europeana fick vi lite kontakt och kanske kan vi få alla delar att jobba ihop. Känns dock fel att att saker och ting inte formuleras tydligt. Europeana släppte just sin strategi 2020-2025 pdf men när man ser vad dom levererar idag och att man hoppas AI skall lösa delar av det hela börjar jag tvivla att man ser möjligheterna som finns som ex. SDC och dataroundtrips/"reuse Wikidata's ontology" -

Problem alla personer platsar inte  i Wikidata

  1. Hur skall svenska museer göra samma som för personer som inte platsar i Wikidata
    1. Borde inte GLAM Wikimedia Sverige ha en Wikibase som rymmer alla...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar