torsdag 24 maj 2018

Tankar Digitalt först

Jo det är ju lätt att säga Digitalt först men nu när jag har "snurrat" runt med SBL, SKBL, Litteraturbanken.... så får jag en känsla av att det är en värld med jakt på bidrag och pengar och sedan skall man när pengarna kommit in utse vilka som skall jobba med projekten...



Nu har vi vilka personer som det skrivs om och om det är "samma som" det som vore minst lika intressant är att se vilka medarbetare som utses och om detta alltid är "samma som" ;-) dvs. min magkänsla är att man väljer "nära och kära" för att få jobbet att skriva en artikel vilket säkert ur ett innehållsperspektiv är korrekt för dessa personer har samma bakgrund med fackkunskaper men det kommer inte att är min teori att påskynda "digitalt först".... tror det är precis som i skivaffären att man tog in kompisen från den krets av musiker man kände att jobba med för dom kunde området bäst... skall man dock hoppa från skivaffär till en digital leveransmodell Spotify så är det MINST lika stort hopp som kultursektorn behöver göra idag om inte större. Hos Spotify är user caset ganska trivialt ---> digitalisera distribuera inte alls mycket olika metadata. Tittar vi på museer etc. så är det enormt komplext hur saker och ting beskrivs, olika typer av föremål, plats, tid, källor etc. är intressanta... lägger vi sedan på dimensionen att fysiska museer är en ålderdomlig företeelse som bygger på att samla ihop saker till en plats som kanske inte "behövs" i en digital ålder då alla har en GPS,TV i fickan så blir steget enormt .....


  • vi kan börja upptäcka saker där dom hör hemma
  • vi kan se saker från flera museer i mobilen
  • vi kan kombinera detta med våra preferenser
    • är jag intresserad av tornur så  är det dom jag  får information om 

Tornur i Stockholm




  • Vandrar jag på en kyrkogård kan min klocka indikera att nu är jag 45 meter från en grav av intresse





Flyttar vi över till Wikipedia där man lyckats ta steget med Wikidata att bli en av världens största maskinläsbara referensdatabaser så är det en helt ny grupp människor som är högpresterande som gjort detta. Den "gamla gruppen" på Wikipedia förstår knappt vad som händer och varför, medans Wikidata gänget flyger fram och i veckan nu utvidgade projektet att även beskriva alla ord och ordformer i världen Wikidata:Lexicographical_data dom kör även ett projekt där dom skall gruppera ihop att gruppera ihop alla källor i ett nytt lager Wikicite och ett projekt att stödja processen att forska.....

Jag blev mörkrädd för ett halvår då jag var på en session hos Riksarkivet med olika myndighetspersoner och efteråt frågade en kvinna som jobbade med digitalisering mig då vi gick hem vad är ett API? Det känns som det saknas kompetensmatriser.... för den nya utmaningen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar