onsdag 9 juni 2021

Laguppställning

FB
 Lite OT Björn Hagström men jmf snabbheten hos EEA på min fråga om licens och deras bathingWaterIdentifier identifieraren se

det är detta jag syftar på att digitalisering utan att ha rätt laguppställning blir bara en Sisyfos resa med att vi startar nya projekt som när det avslutas så finns det inget att lämna över till nästa.... utan man uppfinner "hjulet" igen.....
* EEA kvinnan förstår frågan pekar på deras CC licens för Öppen data
* hon pekar på andra koncept som berör det jag fråga om som kan vara av nytta för mig
** dvs. dom har tydlighet hur dataelement hänger ihop och vem som äger dom
* hon pekar på en rapport där liknande problem med otydlighet i dataseten vilken licens som används och även vilka länder för vatten som har en kompatibel licens med Wikidata... och även Wikidata aspekten finns beskrivet i denna rapport...
* allt detta på 65 minuter efter jag skicka emailet...
inte ens internt hos svenska motsvarigheten till EEA dvs. Hav vet man vem som ansvarar för samma term och en vecka efter jag skickat fråga till registratorn har inget svar dykt upp.... jag gissar inget kommer hända och det enbart beroende på otydlighet, kanske fel laguppställning ( kan vara fel coach 😉 )
Det är mönster som EEA med tydlighet vilka termer som finns vem som äger det, hur man kommunicerar med dom som massa svenska kultursilos måste skapa för att bli Digitala. Att tro att befintligt analoga lag som jobbar i SILOS skall över en natt eller innan de blir 65 tar det klivet tror jag är naivt.....
Det jag ser tydligt med DIGISAM; och kulturarvet är att man byter laguppställning vid 65 år och gärna väljer in folk i laget man känner sedan tidigare, teknikförändringen rör sig "lite" snabbare än kompetensuppbyggnaden. Även har lite "beröringsskräck" - sociala medier är till för att få likes inte föra saker framåt.... man är rädd för att ha struktur och logga problem med helpdeskid....
Såg nu senast troligen en ny utmaning - att hitta kompetenta personer som väljer "kulturlaget".
Riksarkivet sökte en tekniker och ställde som krav lägst gymnasieexamen... iom att saker digitaliseras så slåss många ggr Google, Spotify och Riksarkivet om samma kompetenser vilket inte gör livet lättare.... skall man jobba med #ML etc. bör man ha lite akademiska kunskaper är min erfarenhet.... så detta bådar inte gott.... gissar att kulturarvet blir som det blir men Öppen data kan påverka saker som vaccineringen eller att samla in data som gör att vi bättre förstår utfallet dvs. där känns det som vi inte har råd att vänta på att laget blir 65 år...
Rätt laguppställning ihop med tydlighet tror jag är A och O och våga ha öppna publika backlogs där man kan kommentera, se helpdesk status jmf gårdagens internet problem det tror jag man kunde följa här https://status.fastly.com/incidents/vpk0ssybt3bj

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar